
Nowy sezon w Teatrze Ateneum. Warszawa
Teatr Ateneum w nadchodzącym sezonie czeka na widzów z
nowymi premierami oraz ze spektaklami, które są znane oraz cenione przez
miłośników sztuk teatralnych. W sezonie 2022/23 do repertuaru teatru wejdą
sztuki, które powstały na podstawie niezwykle interesującej literaturze
światowej m.in. Sandora Máraiego, Erica -Emmanuela Schmitta czy Hanocha Levina.
PREMIERY
5 listopada 2022 roku premierę będzie miała „ALICJA W
KRAINIE SNÓW” - specjalnie napisana dla ATENEUM sztuka dwojga autorów:
dramatopisarki Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk i reżysera Wawrzyńca
Kostrzewskiego, na motywach słynnej „Alicji w Krainie Czarów” Lewisa Carrolla.
Z dwuczęściowej powieści autorzy pozostawili główny wątek: przygody
kilkunastoletniej dziewczynki w wyimaginowanym świecie ludzi i zwierząt
zaludniających fantazję nadwrażliwego dziecka. Akcję przenieśli do „nierzeczywistej
rzeczywistości” współczesnej szkoły, której uczennica czuje się po trosze
więźniem, marzącym o ucieczce w świat nieznanej jeszcze dorosłości. Nim to
nastąpi, trzeba się rozliczyć z niepokojącym, cudownym, ale i pełnym lęków
dzieciństwem. Spektakl dla nastolatków, ich rodziców i wszystkich, którzy
stęsknili się za Alicją, jest zaproszeniem do wspólnej podróży po podziemnym
świecie Białego Królika, Kota z Cheshire, Kapelusznika, Myszy, Gąsienicy,
Króla, Królowej, Księżnej oraz sióstr Elzy, Zelzy i Anelzy.
„WZRUSZ MOJE SERCE” to mało jeszcze znana w Polsce sztuka
wybitnego i bardzo popularnego dramatopisarza izraelskiego Henocha Levina,
który jak mało kto potrafi bezbłędnie łączyć prześmieszność z goryczą i
delikatność z okrucieństwem. Taka jest też sztuka, której premierę Teatr
Ateneum zaplanował na 17 lutego 2023. To rzecz niewzruszonej i zarazem
beznadziejnej miłości pewnego nic nieznaczącego mężczyzny w średnim wieku do
kobiety o zbyt szerokim sercu, by mogła pokochać tylko jednego. - Powiada się,
że tylko miłość prawdziwie ślepa potrafi wytrzymać wszystko, nawet najgorsze
upokorzenia. Ale bywa, że głupota takiej miłości graniczy z szacunkiem dla
niewzruszonej wiary w siłę uczucia. Śmiech z naiwnego idioty czasem więźnie w
gardle... - mówi Artur Tyszkiewicz, dyrektor teatru i reżyser, uchodzący za
„specjalistę od Levina”, twórca kilku znakomitych spektakli opartych o jego
sztuki. W głównych rolach wystąpią Łukasz Simlat, Julia Kijowska i Grzegorz
Damięcki.
Kolejna premiera nowego sezonu w Teatrze Ateneum to
adaptacja zapomnianych XIX-wiecznych wspomnień z syberyjskiego zesłania pewnego
polskiego szlachcica muzyka, Konstantego Wolickiego. „ZESŁANIE” to opowieść
nietypowa na tle innych, przeważnie czysto literackich, świadectw z okresu
Polski pod zaborami. Wolicki, wprawdzie uczestnik Powstania Listopadowego, po
upadku tegoż zrywu został zupełnie przypadkowo wplątany w polityczne tryby
carskiej Rosji. Na Syberii spędził 7 lat, co obrazowo i z polotem opisał we
„Wspomnieniach” wydanych w 1876 roku. Nie był typowym zesłańcem cierpiącym
katusze „pod carskim butem”; zlecono mu jako muzykowi zorganizowanie orkiestry
złożonej z więźniów. Groza w tych wspomnieniach miesza się z wisielczym
humorem, zaś opisy Rosji i Rosjan z tamtych czasów zdumiewająco zdają się
pasować do czasów dzisiejszych. Przez pryzmat wojny w Ukrainie niezwykłe
świadectwo sprzed półtora stulecia nabiera szczególnej wagi. Autorem adaptacji
i reżyserem jest Mikołaj Grabowski, twórca osobnego, własnego stylu
teatralnego, o czym będziemy mogli przekonać się także w tej inscenizacji,
które premiera odbędzie się w kwietniu 2023.
W tym sezonie Ateneum planuje również wystawienie adaptacji
słynnej powieści wybitnego węgierskiego prozaika i poety Sándora Máraiego
„ZNIEWAŻENI”. Twórcami przedstawienia są dwaj aktorzy Teatru Ateneum:
Przemysław Bluszcz (tutaj w roli adaptatora i reżysera) oraz Dariusz Wnuk
(wcielający się w postać Pétera Garrena). Márai z wielką dogłębnością
scharakteryzował w „Znieważonych” symptomaty kultury masowej: na salonach i
ulicach Paryża lat 30-tych XX w., przeobrażenia w życiu politycznym i
obyczajowym. Znajdujemy tu dramatyczne przeczucie nadchodzącego upadku kultury,
poprzedzone pozbawieniem jej treści i sensu. Czy coś to Państwu przypomina?
Budzi niepokój i niebezpieczne skojarzenia? Słusznie. Dlatego właśnie twórcy
spektaklu zapragnęli umożliwić Widzom Teatru ATENEUM spotkanie z „nie tylko z
wielką literaturą, ale i niezwykłym profetycznym tekstem, który dzisiaj – w
świecie kryzysu najważniejszych wartości – może odmienić niejedno ludzkie życie
i sumienie”.
Tematem sztuki „WARIACJE ENIGMATYCZNE”, do której próby
Teatr Ateneum rozpocznie jeszcze w tym sezonie jest problem stary jak świat,
czyli skomplikowana natura miłości: jej kaprysy, trud poświęcenia, lęk, ból i
tęsknota. Dramat jej poszukiwania i ucieczki o niej. To bardzo znana i lubiana
przez publiczność sztuka, równie znanego współczesnego, francuskiego autora
Erica-Emmanuela Schmitta. Jego sztuki kilkakrotnie już gościły repertuarze
Teatru Ateneum, ale „Wariacje enigmatyczne” – kameralną opowieść o pozornie
zwyczajnym spotkaniu znanego pisarza-noblisty i dziennikarza, który przyjechał
przeprowadzić z nim wywiad – zagramy po raz pierwszy. Kameralna rozmowa obu
bohaterów, granych przez dwóch świetnych aktorów Krzysztofa Tyńca i Grzegorza
Damięckiego, obfituje w szereg zaska¬kujących puent - tak fabularnych, co
psychologicznych, zwrotów akcji, błyskotliwych dialogów i zmian napięć i
nastrojów.
Premiera „WARIACJI ENIGMATYCZNYCH” otworzy sezon 2023/2024.
REPERTUAR
W sezonie 2022/23 Teatr Ateneum zagra również swój
dotychczasowy repertuar - spektakle, które miały swoją premierę w poprzednich
latach, a także w ostatnim sezonie, m.in. „MERLIN MONGOŁ” w reż. Bogusława
Lindy i „TO WIEM NA PEWNO”, reż. Iwona Kempa z Agatą Kuleszą i Przemysławem
Bluszczem w rolach głównych, „DZIEŃ ŚWIRA” w reż. Piotra Ratajczaka, który już
zdążył zebrać bardzo dobre recenzje, czy „MENELIADĘ” – monodram Mariana Opanii
w jego własnej reżyserii.
MOJE ATENEUM
Teatr wraca w nowym sezonie z kolejnymi odsłonami w ramach
cyklu MOJE ATENEUM – spotkań-rozmów z aktorami o historii warszawskiej sceny,
największych kreacjach aktorskich, jej specyfice we wspomnieniach i anegdocie.
Informację o nowym sezonie w Teatrze Ateneum pochodzą z
notki prasowej.
Fot: Wojciech Olkuśnik/East News
Fot: Paweł Wodzyński/ East News