Nasz teatr logo

Trwa Festiwal Polskiej Opery Królewskiej. Warszawa

2 lipca rozpoczęła się V edycja Festiwalu Polska Opera Królewska, która potrwa do 24 lipca. Wydarzenie odbywa się w Teatrze Królewskim, Pałacu na Wyspie w Muzeum Łazienki Królewskie oraz w Zamku Królewskim w Warszawie. Organizatorzy festiwalu zapraszają na przedstawienia oraz koncerty, których przewidziano aż dwanaście.
Hasłem przewodnim trwającego Festiwalu Polskiej Opery Królewskiej  jest Muzyka Polska.
 
Program festiwalu od 12 do 24 lipca
 
12 lipca 2022, wtorek 20.00
NĘDZA USZCZĘŚLIWIONA / MACIEJ KAMIEŃSKI
Nędza uszczęśliwiona powstała w 1778 roku na zamówienie króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Co ciekawe, Apollo – namalowany na plafonie w Teatrze Stanisławowskim przez Jana Bogumiła Plerscha – ma twarz tego właśnie władcy, wielkiego mecenasa kultury. Inscenizacja opery przygotowana przez Polską Operę Królewską w reżyserii Jarosława Kiliana jest swoistym ukłonem i podziękowaniem królowi za okazaną hojność. Poniatowski przyczynił się bowiem zarówno do skomponowania Nędzy uszczęśliwionej – pierwszej zachowanej opery w języku polskim, jak i do powstania teatru w budynku Starej Oranżerii w Łazienkach Królewskich.
Zamek Królewski w Warszawie, Sala Wielka
 
14 lipca 2022, czwartek, 19.00
DZIADY – WIDMA / ADAM MICKIEWICZ – STANISŁAW MONIUSZKO
Przesłanie zaklęte w Mickiewiczowskich wersach jest uniwersalne, a fascynacja tajemniczym misterium trwa do dziś. Dowodem na to jest niegasnąca popularność przedstawienia, którym Polska Opera Królewska zainaugurowała pierwszy sezon swojej działalności.
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
 
15 lipca 2022, piątek, 19.00
PIEŚNI / RECITAL OLGI PASIECZNIK
Poezja dla dzieci ma w sobie szczególny urok – pełna jest magii, kolorów, niewiarygodnych historii i zaskakujących rozwiązań. Wdzięcz­­ny to materiał dla kompozytorów, którzy zaklęte w wierszach pełne oryginalności obrazy odmalowują za pomocą dźwięków. W przypadku cykli pieśni Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego podjęcie dziecięcej tematyki nie przeszkadza w kształtowaniu wyrafinowanych rozwiązań muzycznych, a artystyczny kunszt tej twórczości zapewnia jej stałe miejsce w repertuarze najwybitniejszych śpiewaczek.
Pałac na Wyspie w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
 
16 lipca 2022, sobota, 19.00
STRASZNY DWÓR / STANISŁAW MONIUSZKO
Straszny dwór Stanisława Moniuszki zrealizowany został przez Polską Operę Królewską w momencie szczególnym. Z jednej strony premiera tej patriotycznej opery stanowiła podsumowanie obchodów setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Z drugiej – otwierała ona rok 2019, ustanowiony Uchwałą Sejmu RP Rokiem Stanisława Moniuszki. W przedstawieniu w reżyserii Ryszarda Peryta występują znakomici soliści, zespół wokalny i orkiestra Polskiej Opery Królewskiej.
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
 
17 lipca 2022, niedziela, 19.00
AGATKA, CZYLI PRZYJAZD PANA / JAN DAWID HOLLAND. WERSJA KONCERTOWA
Miłosna historia rozgrywa się w wiejskim środowisku, gdzie o rękę tytułowej bohaterki starają się ukochany Agatki – Antek Całka oraz Antek Gajdak, wspierany przez podstarościego Pijaszkę. Intrygę rozwiązuje dopiero przyjazd dobrego pana, który sprawiedliwie rozsądza spór. Całości przyświecają oświeceniowe idee społecznego ładu, zakładającego odpowiedzialną i pełną zrozumienia dla obowiązującego porządku postawę przedstawicieli różnych stanów. O nośności tematu i sukcesie przedstawienia mogą świadczyć nie tylko zachowane w kronikach świadectwa ogromnej liczby chętnych do obejrzenia premiery przedstawienia, ale także, a może przede wszystkim fakt, że już w kolejnym roku dzieło zostało wystawione w Warszawie, a później również we Lwowie.
Zamek Królewski w Warszawie, Sala Wielka
 
23 lipca 2022, sobota, 19.00
HIOB / KRZESIMIR DĘBSKI
a sam napisałem dramat nowy. Grecki formą, chrześcijański duchem, odwieczny treścią […]. Dramat o cierpieniu: „Hiob”.
 
Tak o swym dziele pisał w 1940 roku dwudziestoletni Karol Wojtyła w liście do przyjaciela – Mieczysława Kotlarczyka. Młody dramaturg odczytał starotestamentową opowieść o niezawinionym cierpieniu oraz niezłomności wiary z perspektywy chrystologicznej i dostrzegł jej paralelę z losami pogrążonej w wojennej pożodze Polski.
 
W opartej na tekście tej sztuki operze Krzesimira Dębskiego nie brak śmiałych zestawień archaizującego języka z nowoczesnymi środkami orkiestrowymi i ciekawym brzmieniem komentującego – niczym w greckiej tragedii – chóru. Znamienne, że premiera dzieła, ze względu na pandemię COVID-19 została dwukrotnie odłożona, ostatecznie zaś odbyła się w kwietniu 2021 roku – jednak w wersji online, bez udziału publiczności. Dopiero podczas V Festiwalu Polskiej Opery Królewskiej miłośnicy gatunku będą mieli okazję podziwiać operę na żywo w teatrze. Te wszystkie trudne okoliczności wydają się wzmacniać uniwersalny przekaz dzieła. Jest to bowiem, jak podkreśla sam kompozytor: „opera […] o losie człowieka, który wpadł w nieszczęścia, a potem wydobywa się z tego upadku”.
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
 
24 lipca 2022, niedziela, 19.00
HIOB / KRZESIMIR DĘBSKI
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
 
​ Bilety na wydarzenia dostępne są na oficjalnej stronie wydarzenia: https://operakrolewska.pl/repertuar/2022-07/