35. ULICA Festival. Kraków
Za nami 35. edycja ULICA Festival, który miał miejsce w
dniach 8, 9 oraz 10 lipca w Krakowie. Wydarzenie jest organizowane przez Teatr
KTO i Dyrektora Jerzego Zonia od 1987 roku. Wstęp na nie miał każdy
zainteresowany - w końcu to jest ten czas w roku, kiedy teatr wychodzi do
widzów na ulicę Krakowa. Festiwal jest wizytówką dawnej stolicy Polski, co roku
przybywa na niego 180 artystów z całego świata. Jest rozpoznawalny na całym
świecie co sprawia, że przyciąga nie tylko mieszkańców Krakowa, ale również
turystów, którzy pragną zanurzyć się w świecie sztuki, magii i teatru.
O festiwalu:
ULICA to jeden z najstarszych festiwali teatru plenerowego w
Europie Środkowej. Co roku w lipcu na
publiczność czekają niesamowite widowiska, spektakle teatralne, happeningi,
improwizacje, a wreszcie kameralne i wielkoformatowe realizacje plenerowe. W tym
roku ULICA Festival można było podziwiać na Rynku Głównym, Małym Rynku, Rynku
Podgórskim oraz na placu Jana Nowaka-Jeziorańskiego.
Motywem przewodnim 35. jubileuszowej edycji był temat:
„Horyzont polski”.
Jak mówi Jerzy Zoń, Dyrektor Teatru KTO w Krakowie i
Dyrektor Artystyczny ULICA Festival: -Nazwaliśmy
tę edycję "Horyzont polski", aby podkreślić jej jubileuszowy
charakter. To dobra okazja do przyjrzenia się temu, co się zmieniło przez całe
lata organizowania wydarzenia. Trzydzieści pięć lat temu, kiedy pojechaliśmy na
festiwal do Jeleniej Góry – widziałem cztery polskie zespoły. Teraz mógłbym
zaprosić na nasz festiwal sześćdziesiąt przedstawień, tylko z Polski. Czy to
jest dużo? Nie, to jest dalej mało. To jest margines tego, co możemy spotkać na
ulicach we Francji, Włoszech czy Hiszpanii. Tam ulica żyje cały rok. Sezon nie
ogranicza się jedynie do okresu wakacyjnego. Widowiska grane są nawet w
listopadzie i grudniu. Zatem tegoroczny festiwal staje się pretekstem, żeby
pokazać nasz horyzont. W jego definicji jest oko, które patrzy gdzieś z góry
dookoła”.
Podczas tej edycji miały miejsce premiery. Pierwszy raz
wystawiono sztukę „W Żywotach świętych osiedlowych” Kariny Grabowskiej, a
Krakowski Teatr Tańca w partnerstwie z Teatrem KTO, Teatrem Polskim w
Bydgoszczy oraz Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie zreinterpretował w
autorskiej wizji Eryka Makohona i Wojciecha Farugi motyw kochanego przez
wszystkich Małego Księcia, który dziś jest już Dużym Księciem.