Rozpoczęła się sprzedaż biletów na 42. Warszawskie Spotkania Teatralne
21 kwietnia ruszyła
sprzedać biletów na 42. Warszawskie Spotkania Teatralne, ogłoszono również
program wydarzenia. Edycja ta odbędzie się w Teatrze Dramatycznym m.st.
Warszawy w PKiN przy Placu Defilad 1.
Warszawskie Spotkania Teatralne to festiwal, który swoją
pierwszą edycję miał w 1965 roku. W tym roku odbędzie się od 19 do 29 maja.
Ideą wydarzenia jest zaprezentowanie na warszawskiej scenie spektakli zarówno
dla dzieci i dorosłych, tych które nie były dotąd wystawione w stolicy.
HARMONOGRAM SPEKTAKLI:
„Dziady”, reż. Maja
Kleczewska, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
19 i 20.05 godz. 19.00, 21.05 godz. 18.00, Scena im. G.
Holoubka
Projekcja „Dziewica Orleańska”, reż. Ewelina Marciniak,
Teatr Narodowy w Mannheim
22.05, godz. 19.30, Scena im. G. Holoubka
„Badania ściśle tajne”, reż. Norbert Rakowski, Teatr im.
Jana Kochanowskiego w Opolu
23.05, godz. 19.30, Scena im. G. Holoubka
„Wujaszek Wania”, reż. Małgorzata Bogajewska, Teatr Ludowy w
Krakowie
24.05, godz. 17.00 i godz. 20.00, Mała Scena
„Komedia. Wujaszek Wania”, reż. Jędrzej Piaskowski, Teatr
Zagłębia w Sosnowcu
25.05, godz. 19.00, Scena im. G. Holoubka
„Odlot”, reż. Anna Augustynowicz, Teatr Współczesny w
Szczecinie
26.05, godz. 18.00 i godz. 20.30, Mała Scena
„Cudzoziemka”, reż.
Katarzyna Minkowska, Teatr Polski w Poznaniu
27.05, godz. 19.00, Scena im. G. Holoubka
„Biblia: Próba”, reż.
Jernej Lorenci, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu
28.05 godz. 19.00, 29.05 godz. 18.00, Mała Scena
„Halka”, reż. Anna Smolar, Narodowy Teatr Stary im. Heleny
Modrzejewskiej w Krakowie
29.05 godz. 17.00, Scena im. G. Holoubka
Po spektaklach odbędą się spotkania z twórcami, w Sali im. Witolda Zatorskiego. Aby
dowiedzieć się więcej o spektaklach i twórcach można wejść na stronę: www.warszawskie.org
Podczas Warszawskich Spotkań Teatralnych odbędą się również wydarzenia towarzyszące.
19-29.05 – czytanie dramatu Natalii Worożbyt Złe drogi,
tłum. Anna Korzeniowska-Bihun, reż. Aldona Figura, udostępnione zostanie
bezpłatnie na Facebooku WST na czas całego festiwalu.
19.05 – otwarcie wystawy w Galerii Teatru Dramatycznego WST
× 40+. Warszawskie Spotkania Teatralne 1965–2021
21.05, g. 16.30, Sala im. W. Zatorskiego – spotkanie wokół
albumu WST × 40+
Zakup biletów na
stronie: https://bilety.warszawskie.org/
WOJCIECH MAJCHEREK,
KURATOR 42. WST:
„Wydawałoby się, że
wszystko wróciło do normy. 42. Warszawskie Spotkania Teatralne po dwóch latach
perturbacji spowodowanych pandemią Covid-19 ponownie odbywają się zgodnie z
tradycją. Przede wszystkim możemy zaprosić publiczność na wszystkie miejsca
widowni Teatru Dramatycznego – bez żadnych ograniczeń. Jak zawsze mamy
nadzieję, że zobaczą Państwo przedstawienia, które warto poznać, by mieć
pogląd, co ważnego i ciekawego stało się w polskim teatrze w ubiegłym roku.
Selekcji niezmiennie towarzyszyło pytanie, czy w spektaklach widać coś z naszej
rzeczywistości, niekoniecznie tylko tej, z którą obcujemy w mediach społecznościowych.
Wybór przedstawień był
trudniejszy niż poprzednio, ponieważ życie teatralne nadrabiało zaległości
spowodowane lockdownami. Program tej edycji WST można by jeszcze powiększyć.
Wybraliśmy ostatecznie osiem przedstawień do prezentacji na żywo i jedną
rejestrację spektaklu. Jest oczywiście w tym zestawie tytuł, na który zapewne
wszyscy czekają – najgłośniejsza premiera 2021 roku: Dziady Mickiewicza w
inscenizacji Mai Kleczewskiej z Teatru im. Słowackiego w Krakowie. Będzie to
pokaz festiwalowy przygotowany specjalnie na scenę Teatru Dramatycznego, ale
można się spodziewać, że wywoła takie same emocje, jak w macierzystej
siedzibie. A może odbiór tych właśnie Dziadów w „salonie warszawskim” będzie
jeszcze bardziej gorący?
Tak się złożyło, że w
programie festiwalu dominują przedstawienia reżyserek różnych pokoleń. Anna
Augustynowicz pokaże spektakl, którym pożegnała się po 30 latach ze swoją
dyrekcją w Teatrze Współczesnym w Szczecinie: Odlot wg tekstu Zenona Fajfera.
Rzecz bardzo polska i bardzo – jeśli tak można się wyrazić – Augustynowiczowa.
Obok tej wybitnej reżyserki na Spotkaniach pojawi się debiutantka: Katarzyna
Minkowska, która z zespołem Teatru Polskiego w Poznaniu przygotowała oryginalną
adaptację klasycznej powieści Marii Kuncewiczowej: Cudzoziemka. Zobaczą Państwo
także przedstawienie, które otrzymało grand prix Festiwalu Boska Komedia:
Wujaszka Wanię Czechowa w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej i w znakomitym
wykonaniu aktorów Teatru Ludowego w Krakowie. Zdecydowaliśmy się zestawić ten
spektakl z inną inscenizacją tej samej sztuki, zrealizowaną pod tytułem
Komedia. Wujaszek Wania w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu przez Jędrzeja
Piaskowskiego, którego adaptację Nad Niemnem zapewne publiczność
ubiegłorocznych Warszawskich Spotkań Teatralnych dobrze zapamiętała.
Stałym bywalcem
Spotkań jest Stary Teatr w Krakowie i tej tradycji się trzymamy: tym razem
proponujemy bardzo współczesne wariacje na temat Halki Moniuszki w reżyserii
Anny Smolar. Ale będziemy gościć w Warszawie również teatry, które rzadziej
bywały na Spotkaniach: Teatr im. Kochanowskiego w Opolu przedstawi Badania
ściśle tajne Wyrypajewa w reżyserii Norberta Rakowskiego. A Teatr im. Horzycy w
Toruniu zaprezentuje autorski spektakl słoweńskiego reżysera Jerneja Lorenci
zainspirowany biblijnymi tekstami Biblia: Próba.
Program krajowych
przedstawień uzupełnia rejestracja Dziewicy Orleańskiej Schillera, którą
wystawiła Ewelina Marciniak w Nationaltheater w Mannheim. Wiemy, jak mocną
pozycję w niemieckim teatrze zdobyła nasza reżyserka. Kolejnym dowodem uznania
dla jej pracy jest zaproszenie właśnie Dziewicy Orleańskiej na Berlińskie
Spotkania Teatralne – najbardziej prestiżowy festiwal teatru
niemieckojęzycznego.
Napisaliśmy na
wstępie, że wydawałoby się, iż wszystko wróciło do normy: znowu możemy cieszyć
się Warszawskim Spotkaniami Teatralnymi jak przed pandemią. Ale układając
program imprezy nie wiedzieliśmy, że w tym roku odbywać się będzie ona w cieniu
przerażającej wojny w Ukrainie. Czy w obliczu tego, co się dzieje za naszą
wschodnią granicą, będziemy mogli ze spokojnym sumieniem oglądać festiwalowy
teatr? Może – jak mówi łacińska maksyma – wśród oręża muzy powinny zamilknąć?
Nie ma na te pytania dobrej odpowiedzi. Daje do myślenia opinia głoszona przez
ludzi ukraińskiego teatru, że celem agresji putinowskiej Rosji jest także
zniszczenie kultury jako przejawu odrębności państwowej i narodowej Ukrainy.
Kultura jest ofiarą tej wojny, ale również bronią, która służy do walki o
wolność. Jesteśmy z bohaterskim społeczeństwem ukraińskim w tak tragicznym dla
niego czasie. Festiwalowym gestem solidarności będzie udostępniony on-line
specjalny pokaz sztuki Złe drogi, autorstwa znakomitej ukraińskiej autorki,
Natalii Worożbyt, przygotowany z aktorami Teatru Dramatycznego przez Aldonę
Figurę.
Z okazji tegorocznych
Warszawskich Spotkań Teatralnych ukaże się wydawnictwo poświęcone historii
festiwalu. Przypomina ono, że Spotkania przechodziły różne koleje losu,
odbijało się w nich życie nie tylko teatralne. 42. edycja jest tego kolejnym
przykładem. Niezależnie jednak jak trudne byłoby to doświadczenie, nie traćmy
wiary w najistotniejszy sens warszawskiego festiwalu, zawarty w słowie:
Spotkania.”