Laur Konrada dla Wojtka Rodaka
Główną nagrodę XXII Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje”, czyli Laur Konrada zdobył Wojtek Rodak za spektakl „Dzieje grzechu” na podstawie powieści Stefana Żeromskiego z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie w koprodukcji z Teatrem Małym w Tychach.
Na reżysera swoje głosy oddało troje Jurorów z pięcioosobowego grona Jury. Byli to: Dominika Bednarczyk, Paweł Demirski i Barbara Hanicka.
„Za wyobraźnię, wrażliwość, poczucie humoru. Za umiejętność odnalezienia we współczesności żywego, przejmującego refleksu w tekście napisanym ponad sto lat temu. Za inteligentne rozłożenie znaczeń na planie scenografii, kostiumu, światła i dźwięku” – argumentowała Dominika Bednarczyk.
"Najbardziej lubię teatr za to, że przez moment – podczas prób i podczas tworzenia spektaklu – jesteśmy w stanie wygenerować inne rzeczywistości, inne narracje i trochę inne opowieści, które chociaż na te kilka godzin są w stanie wciągnąć widzów i dać – mam nadzieję – trochę nadziei.” – powiedział Wojtek Rodak.
Spektaklowi "Dzieje grzechu" przyznano także nagrodę dziennikarzy.
Jurorzy Tomasz Kireńczuk i Ewelina Marciniak docenili Małgorzatę Wdowik za spektakl „Niepokój przychodzi o zmierzchu” na podstawie powieści Marieke Lucasa Rijnevelda z Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego.
„Za spektakl który nie daje łatwych odpowiedzi a stawia wiele pytań. Za przedstawienie nieoczywiste, oszczędne w słowach, a pełne emocji. Za sugestywny, zmysłowy i pochłaniający widza świat, w którym śmierć współistnieje z życiem, wiara z seksualnością, a samotność z rozpaczliwym nieraz pragnieniem bliskości.” – napisała w werdykcie Ewelina Marciniak.
Nagrodę Prezydenta Miasta Katowice w konkursie publiczności otrzymał Mateusz Pakuła za spektakl „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” z Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie i Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach.
W konkursie na najlepszą reżyserię spektaklu telewizyjnego zrealizowanego w ramach cyklu Teatroteka laureatem został Fryderyk Najda, reżyser spektaklu “Długo nic, a potem wcale” na podstawie tekstu Karoliny Szczypek.
W konkursie na najlepszą reżyserię słuchowiska radiowego zrealizowanego przez Teatr Polskiego Radia jury postanowiło nie przyznać nagrody. W zamian Jury postanowiło nagrodzić autorkę scenariusza spektaklu Teatroteki – Karolinę Szczypek.
Fot. Beata Zawrzel/Reporter
#naszteatr #teatr #kultura #interpretacje #laurkonrada