"Hi§tory" w Polskiej Operze Królewskiej
W sobotę 23 listopada w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie odbędzie się prapremiera opery „HI§TORY" na podstawie manuskryptów dramatu „Historia (Operetka)" Witolda Gombrowicza. Reżyseruje Maciej Wojtyszko i Jakub Krofta, zaś kierownictwo muzyczne objął Karol Szwech.
„ Ja mam głos. Nie możecie odebrać mi głosu. […]
Niech moja bosa noga towarzyszy
Mym ustom…
będę mówił, boso…”
– oto pierwsza deklaracja Witolda, głównego bohatera opery, będącego wcieleniem autora dramatu. Siedemnastoletni chłopak – bez butów – staje do konfrontacji z własną rodziną i reprezentowanymi przez jej członków złudnymi społecznymi ideałami, a następnie z twórcami wielkiej Historii. Do akcji włączeni zostają ojciec, matka i rodzeństwo słynnego dramaturga, a ich charakterystyczne cechy osobowości, a nawet melodie głosów, znajdują odzwierciedlenie w muzyce. W drugim akcie na scenę wkraczają postaci historyczne – m.in. car Mikołaj II, cesarz Wilhelm II, Józef Piłsudski… Przeplatające się wątki osobiste i polityczne tworzą mozaikę znaczeń, groteskową plątaninę zdarzeń realnych i wyobrażonych. To, co miało być „muzyczną komedią” staje się obrazem tęsknoty za nie-uwikłaniem, za wolnością od „formy”, od „gęby”, od „stroju”, od „buta”, od zwodniczości świata, od małej i wielkiej historii.
Michał Dobrzyński występuje w podwójnej roli – kompozytora i librecisty. Tekst opery opracował na podstawie nieukończonego dramatu Historia Witolda Gombrowicza, w tym fragmentów, które nigdy dotąd nie zostały opublikowane. Kopie manuskryptów osobiście udostępniła kompozytorowi Rita Gombrowicz. Michał Dobrzyński wraca w ten sposób do twórczej myśli towarzyszącej jego Operetce, sięgając do literackich praźródeł zrealizowanego w 2015 roku utworu. „Jednym z naczelnych zadań mojego pisania to przedrzeć się poprzez Nierzeczywistość do Rzeczywistości” – powiedział kiedyś Gombrowicz, a Michał Dobrzyński za pomocą uniwersalnego języka muzyki przenosi tę myśl w nowy wymiar. Nieukończony dramat pozostawia szerokie pole do muzycznej interpretacji – jak podkreśla sam kompozytor: „wyrazistość myśli i jaskrawa wręcz czytelność użytych Gombrowiczowskich postaci-symboli […] wydaje się w jakiś szczególny sposób korelować z historią rozgrywającą się także dzisiaj i na naszych oczach”.
W obsadzie śpiewacy: Michał Sławecki, Iwona Lubowicz, Aneta Łukaszewicz / Małgorzata Pańko, Robert Gierlach / Paweł Michalczuk, Łukasz Hajduczenia / Robert Szpręgiel, Witold Żołądkiewicz, Dorota Lachowicz / Monika Ledzion-Porczyńska, Joanna Freszel, Piotr Halicki i Sylwester Smulczyński; aktorzy: Sławomir Jurczak, Grzegorz Karłowicz i Łukasz Kurczewski oraz Zespół wokalny i Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej. Scenografię zaprojektował Wojciech Stefaniak, zaś kostiumy - Dorota Roqueplo. Światło reżyseruje Piotr Pawlik, zaś za projekcje odpowiada Marek Zamojski.
#naszteatr #premiera #teatr #spektakl #kultura #operetka #witoldgombrowicz #history #polskaoperakrólewska @operakrolewska @maciejwojtyszko @m_dobrzynski @kfrszwech @jakub_krofta @kl.mazur @jszafranski.pl @iwona_lubowicz @michalslawecki @anetalukaszewiczmezzosoprano @malgorzata.pankoedery @piotr_halicki_baritone @monika.ledzion @rszpregiel @dorot