Nasz teatr logo

"Gra o męce i zmartwychwstaniu" w Polskiej Operze Królewskiej

Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienek Królewskich gościć będzie 6 kwietnia premierę spektaklu Polskiej Opery Królewskiej „Gra o męce i zmartwychwstaniu” w reżyserii Jerzego  Machowskiego.
   Tradycja przedstawień o tematyce pasyjnej sięga czasów średniowiecza. Odgrywane w kościołach i szkołach, podczas religijnych procesji i dworskich uroczystości na przestrzeni wieków stanowiły świadectwo wciąż na nowo aktualizującego się dramatu – pierwotnie utrwalonego na kartach Nowego Testamentu, a potem po wielokroć interpretowanego w literaturze, sztuce i muzyce. Polska Opera Królewska odwołuje się do bogactwa staropolskich obyczajów, a poprzez nowe odczytanie dawnych tekstów oraz utworów muzycznych, wskazuje na uniwersalne przesłanie pasyjnego misterium.
  „Gra o męce i zmartwychwstaniu” to historia o niezawinionym cierpieniu i ludzkiej słabości, ale także o nadziei i zwycięstwie dobra oraz prawdy. Ułożony ze staropolskich tekstów scenariusz Patryka Kenckiego wypełniony został najdawniejszymi rodzimymi pieśniami i tańcami w opracowaniu Jacka Urbaniaka. Obok utworów znanych z imienia twórców, jak Cyprian Bazylik, Krzysztof Klabon, Mikołaj Gomółka czy Wacław z Szamotuł, zabrzmią anonimowe kompozycje z renesansowych tabulatur. Wykonane na historycznych instrumentach przywołają atmosferę, koloryt i różnorodność Polski minionych wieków. Spektakl nie stanowi jednak próby rekonstrukcji renesansowego czy barokowego teatru. Biblijna historia jest przedstawiona w oryginalny sposób przy wykorzystaniu nowoczesnych środków, właściwych wrażliwości współczesnego widza.
   W obsadzie: Adam Kruszewski, Paweł Michalczuk, Andrzej Klepacki, Jakub A. Grabowski, Jan Machowski, Piotr Chwedorowicz, Wojtek Gierlach, Mateusz Zajdel, Leszek Świdziński, Witold Żołądkiewicz, Robert Szpręgiel, Aneta Łukaszewicz, Sylwester Smulczyński, Maria Złotek, Gabriela Kamińska, Dorota Lachowicz, Justyna Stępień, Piotr Kędziora i Marta Schnura. Kierownictwo muzyczne nad projektem objął Krzysztof Garstka. Scenografię i kostiumy zaprojektowała specjalistka od monumentalnych wystawień Aleksandra Reda.