Nasz teatr logo

"Między światami. Dybuk. Esej sceniczny" w Teatrze Osterwy w Lublinie

Na deskach Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie 8 grudnia premiera spektaklu „Między światami. Dybuk. Esej sceniczny” w reżyserii Radka Stępnia. Przedstawienie inspirowane jest dramatem „Dybuk” Szymona An-skiego oraz lokalnymi historiami związanymi z kulturą żydowską.
   Zachwycające kostiumy, poruszająca muzyka, wysmakowana scenografia i wyjątkowa choreografia składają się na zrealizowany z rozmachem spektakl stawiający pytania o sens i aktualny wymiar duchowości oraz o to, co pozostało dziś z dawnego żydowskiego Lublina. Z dramatu An-skiego zaczerpnięte został fragmenty tekstu, który stał się pretekstem, łączącym dylematy współczesnego artysty z krajobrazem żydowskiego miasta i szerzej rozumianą kulturą chasydzką w tej części świata.
Przygotowaniom spektaklu towarzyszyły trzy spotkania z widzami Work Progress.
– Ważne było słuchanie scenariusza i słuchanie reakcji widzów. Dzięki temu wiedziałem, który fragment zaskoczył, a co trzeba było przyciąć – mówi reżyser Radek Stępień – Ważne też były rozmowy o Lublinie, przebywanie w Lublinie, wizyty w Ośrodku „Brama Grodzka – Teatr NN” i wysłuchiwanie zebranych tam nagrań nieżyjących już mieszkańców miasta, pamiętających żydowski Lublin. A tego żydowskiego Lublina zupełnie już nie ma, ale co bardzo ciekawe być może jego mieszkańcy przewidzieli to, ale zostali zlekceważeni. Mam tu na myśli m.in. Widzącego z Lublina. Być może pomylili tylko wojny, bo zamiast Stalina i Hitlera, wskazali Napoleona i ówczesnego cara Rosji. W obu tych czasach ludziom towarzyszyło poczucie końca czasów. Towarzyszy nam ona także teraz: pandemia, wojny, głód… Dlatego myślę, że przyjrzenie się temu, jak oni myśleli o końcu czasów i jak na koniec czasów chcieli się przygotować, jest warte uwagi.
   W obsadzie: Michał Czyż/Michał Kaszak (gościnnie), Maciej Grubich, Kamila Janik, Edyta Ostojak, Beata Passini, Jolanta Rychłowska, Magdalena Zabel i gościnnie Adam Rosa. Dramaturgia, scenografia i reżyseria światła spoczęła na Konradzie Hetelu, kostiumy zaprojektowała Aleksandra Harasimowicz, a ruch sceniczny opracowała Kinga Bobkowska. Muzyką napisał Bartosz Dziadosz, zaś realizacje video – Marcin Kosakowski.