Nasz teatr logo

47. Opolskie Konfrontacje Teatralne "Klasyka Żywa"

Najlepsze spektakle minionego sezonu oparte o klasykę polskiej literatury przez siedem dni prezentowane będą w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu w ramach 47. Opolskich Konfrontacji Teatralnych „Klasyka Żywa”. Od 28 maja do 3 czerwca zobaczymy pięć tytułów konkursowych spośród 33 spektakli zgłoszonych do konkursu.
   W programie teatralnym zobaczymy przedstawienia:
- „Znachor” w reż. Jakuba Roszkowskiego z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie,
- „Ballady i romanse” w reż. Piotra Soroki, Zdenki Pszczołowskiej i Błażeja Peszka z Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego,
- „Sen srebrny Salomei” w reż. Piotra Cieplaka z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy,
- „Ballady i romanse ver. 2022” w reż. Roksany Miner z Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu,
- „Wyskubki” w reż. Pawła Kamzy z Wrocławskiego Teatru Współczesnego im. Marii i Edmunda Wiercińskich.
   Tradycyjnie już teatralnemu świętu w Opolu będą towarzyszyć dodatkowe wydarzenia, w tym premiera nowego spektaklu Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu pt. „Sztuka kochania” w reż. Miry Mańki. Przewidziano także czytanie performatywne dramatów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej („Szofer Archibald”, „Mrówki”, „Baba-Dziwo”) oraz czytania dramatów dla dzieci Krystyny Miłobędzkiej („Siała baba mak” i „Ptam”) współorganizowane z lokalnym Centrum Edukacji Kulturalnej. Przed każdym pokazem organizowane będą wprowadzenia do spektakli, a po każdym przedstawieniu będzie można uczestniczyć w spotkaniu z twórcami. Organizatorzy zapraszają dodatkowo na bezpłatne wieczory koncertowe.
   Opolskie Konfrontacje Teatralne od 2016 roku są finałem Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”, koordynowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Edit. Laureatów opolskiego festiwalu wyłoniło Jury w składzie: Sławomira Łozińska (przewodnicząca), Piotr Ratajczak, Marek Troszyński, Marzenna Wiśniewska i Kalina Zalewska. 
Jury zdecydowało nie przyznać Nagrody Głównej im. Wojciecha Bogusławskiego.
Najlepszymi klasycznymi spektaklami 2022 roku okazały się „Sen srebrny Salomei” Juliusza Słowackiego w reżyserii Piotra Cieplaka z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy oraz „Znachor” w reżyserii Jakuba Roszkowskiego z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. W „Śnie srebrnym Salomei” doceniono „szlachetny minimalizm, który umożliwił stworzenie przestrzeni dla słowa i ukazał powiązania między dramatem Juliusza Słowackiego i współczesnością”. „Znachor” zachwycił zaś „brawurową i konsekwentnie kampową inscenizacją zagraną przez zespół ze znakomitym wyczuciem konwencji”.
Aktorzy obu przedstawień zdobyli także wszystkie nagrody aktorskie. Z obsady „Snu srebrnego Salomei” nagrodzeni zostali: Paweł Wolak za rolę Sawy, kozaka regimentarskiego, Bogdan Grzeszczak za rolę Pana Regimentarza Stempowskiego, Gabriela Fabian za rolę Księżniczki Wiśniowieckiej oraz Magda Biegańska za rolę Panny Salomei Gruszczyńskiej. W „Znachorze” Jury doceniło zaś Annę Syrbu za rolę Pokojówki oraz Anny oraz Mateusza Bieryta za role Draba 1 oraz Leszka. 
W inscenizacji „Znachora” dostrzeżono także reżyserię Jakuba Roszkowskiego oraz scenografię i kostiumy Mirka Kaczmarka. Twórcami najlepszej muzyki i jej performatywnego wykonania okazali się Magda Pasierska i Szymon Tomczyk w spektaklu „Ballady i romanse” w reżyserii Piotra Soroki, Zdenki Pszczołowskiej, Błażeja Peszka z Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego.